zaloguj
kontrast
A
A
A
PL / EN

Technika i Nauka w Muzeum

V Konferencja Naukowa z cyklu MUZEUM- FORMY I ŚRODKI PREZENTACJI

 
MUZEUM OKRĘGOWE IM. LEONA WYCZÓŁKOWSKIEGO W BYDGOSZCZY
25 - 27 WRZEŚNIA 2019 R.
logo konferencji

Prelegent

mgr Magdalena Gonera

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Magdalena Gonera -magister sztuki (Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, kierunek: edukacja wizualna). Edukatorka kulturowa, autorka koncepcji działalności Działu Edukacji CMwŁ, którym kieruje od 2017 roku, inicjatorka i koordynatorka cyklu „Muzeum na start!”, zaprojektowała przestrzenie wykorzystywane na potrzeby zajęć: salę warsztatową, salę do pracy dla mam oraz przestrzeń relaksu. Nie znosi nudy, jej hobby jest współpraca z brygadą techniczną muzeum podczas budowania architektury wystaw. Autorka licznych scenariuszy działań warsztatowych, współautorka gry "W poszukiwaniu zaginionego motaka", gry planszowej "Królowie bawełny" (także opracowanie graficzne) oraz gry terenowej po Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej. Koordynuje wszystkie wydarzenia i projekty edukacyjne realizowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w CMWŁ. Twórczyni identyfikacji wizualnej do międzynarodowego projektu "Translocal: Museum as Toolbox" finansowanego ze środków unii europejskiej. Współpracuje z PWSFTviT w Łodzi, pełniąc rolę kostiumografa i scenografa
27
wrzesień 2019
Dzień III
9:30 - 9:50
Jak nie owijać w bawełnę i poprowadzić odbiorców po nitce do kłębka, czyli edukacja w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
W obszarze działalności CMWŁ znajdują się różnorodne dziedziny: współczesna sztuka tkaniny, historia Łodzi, techniki włókiennicze, moda, historia przemysłu oraz szeroko rozumiane konteksty kulturowe włókiennictwa. Od 2017 roku Muzeum sukcesywnie i konsekwentnie wprowadza koncepcję opartą na edukacji przez doświadczenie. Dział Edukacji przeszedł głęboką reformę oraz skonstruował ofertę w taki sposób, by odpowiadała na potrzeby różnorodnych odbiorców. Powstały warsztaty do wystaw czasowych, zajęcia dla maluszków w wieku 0-3, młodych mam, lekcje muzealne o zróżnicowanej tematyce oraz szereg wydarzeń okolicznościowych. Po raz pierwszy edukacja zaczęła także zajmować się tematyką przemysłu, która stała się inspiracją dla różnego rodzaju zajęć. Zaowocowało to wzrostem frekwencji o ponad 100 procent w ciągu jednego roku. Koncepcja edukacji przez doświadczanie pozwoliła np. włączyć dźwięk pracujących maszyn do zajęć dla najmłodszych. Tradycyjne techniki tkackie są tematem warsztatów sPLOTY, a do tablicy manipulacyjnej dla pełzaków przytwierdzone zostały śrubki, łańcuszki, trybiki. Pierwsza publiczna prezentacja odnalezionej maszyny z dawnych zakładów Geyera stała się inspiracją dla całodziennego wydarzenia, którego elementem była gra terenowa po niedostępnych na co dzień zakamarkach dawnej fabryki. Folder „Łódzkie detale przemysłowe” wydany przez Muzeum we współpracy z inicjatywą Łódzki Detal, prezentuje spacerowiczom najciekawsze przykłady architektonicznych nawiązań do historycznego rodowodu miasta przemysłowego. Chcemy opowiedzieć Państwu o kilku rozwiązaniach, które w szczególny sposób związane są z dziedzictwem fabrykanckiej Łodzi i siedzibą Muzeum – Białą Fabryką Ludwika Geyera.
27
wrzesień 2019
Dzień III
9:20 - 9:40
Jak nie owijać w bawełnę i poprowadzić odbiorców po nitce do kłębka, czyli edukacja w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
W obszarze działalności CMwŁ znajdują się różnorodne dziedziny: współczesna sztuka tkaniny, historia Łodzi, techniki włókiennicze, moda, historia przemysłu oraz szeroko rozumiane konteksty kulturowe włókiennictwa. Od 2017 roku Muzeum sukcesywnie i konsekwentnie wprowadza koncepcję opartą na edukacji przez doświadczenie. Dział Edukacji przeszedł głęboką reformę oraz skonstruował ofertę w taki sposób, by odpowiadała na potrzeby różnorodnych odbiorców. Powstały warsztaty do wystaw czasowych, zajęcia dla maluszków w wieku 0-3, młodych mam, lekcje muzealne o zróżnicowanej tematyce oraz szereg wydarzeń okolicznościowych. Po raz pierwszy edukacja zaczęła także zajmować się tematyką przemysłu, która stała się inspiracją dla różnego rodzaju zajęć. Zaowocowało to wzrostem frekwencji o ponad 100 procent w ciągu jednego roku. Koncepcja edukacji przez doświadczanie pozwoliła np. włączyć dźwięk pracujących maszyn do zajęć dla najmłodszych. Tradycyjne techniki tkackie są tematem warsztatów sPLOTY, a do tablicy manipulacyjnej dla pełzaków przytwierdzone zostały śrubki, łańcuszki, trybiki. Pierwsza publiczna prezentacja odnalezionej maszyny z dawnych zakładów Geyera stała się inspiracją dla całodziennego wydarzenia, którego elementem była gra terenowa po niedostępnych na co dzień zakamarkach dawnej fabryki. Folder „Łódzkie detale przemysłowe” wydany przez Muzeum we współpracy z inicjatywą Łódzki Detal, prezentuje spacerowiczom najciekawsze przykłady architektonicznych nawiązań do historycznego rodowodu miasta przemysłowego. Chcemy opowiedzieć Państwu o kilku rozwiązaniach, które w szczególny sposób związane są z dziedzictwem fabrykanckiej Łodzi i siedzibą Muzeum – Białą Fabryką Ludwika Geyera.